Mono 2.0 - przenies aplikacje z Windows na Linuksa, Solarisa, Uniksa i Macapawel7 wtorek, 7 październik 2008 |
Projekt Mono, inicjatywa open source sponsorowana przez Novella, poinformował o
dostępności Mono 2.0, opartej na otwartym dostępie do kodu źródłowego wieloplatformowej platformy programistycznej .NET. Zawiera on komplet oprogramowania niezbędnego do opracowywania i uruchamiania aplikacji klienckich i serwerowych .NET na platformie Linux oraz innych systemach operacyjnych. Nowa wersja Mono 2.0 jest zgodna z przeznaczonymi dla komputerów osobistych i serwerów elementami wersji 2.0 platformy Microsoft .NET i obejmuje Mono Migration Analyzer (MoMA), narzędzie analityczne migracji z platformy .NET do Linuksa. Według badania przeprowadzonego przez IDC ("Mission Critical North American Application Platform Study", sierpień 2007 r.), blisko 50 procent ankietowanych osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji dotyczących informatyki, programistów i architektów systemowych deklaruje wykorzystanie Microsoft .NET jako platformy, na której opierają się kluczowe aplikacje eksploatowane w ich środowiskach (łącznie z pocztą elektroniczną). Mono 2.0 umożliwi twórcom oprogramowania wykorzystanie posiadanych zasobów i umiejętności do tworzenia aplikacji .NET 2.0 na różnorodnych platformach, takich jak Linux, Solaris, Unix i Mac OS X. "Mono 2.0 daje programistom .NET niczym nieskrępowaną możliwość tworzenia i eksploatowania aplikacji w środowiskach Linux, Mac OS i Unix" * mówi Miguel de Icaza, wiceprezes działu platform programistycznych w firmie Novell i opiekun projektu Mono. "Mono 2.0 daje wielkie korzyści zarówno programistom, czy producentom oprogramowania jak i użytkownikom, pozwalając opracowywać tylko jedną wersję aplikacji, a następnie eksploatować ją na dowolnej platformie systemowej, co radykalnie zwiększa możliwość przenoszenia aplikacji oraz grono potencjalnych użytkowników." Ponad 2000 aplikacji .NET zgodnych z Mono 2.0 bez modyfikacji kodu źródłowego Mono 2.0 zawiera narzędzie MoMA, Mono Migration Analyzer. Narzędzie to, działające w trybie naturalnym w środowisku .NET lub na platformie Mono, pozwala twórcom oprogramowania ocenić liczbę zmian koniecznych do uruchomienia aplikacji .NET w systemie Linux. 45 procent z 4600 aplikacji .NET przeanalizowanych za pomocą MoMA nie wymagało żadnych zmian przed uruchomieniem w środowisku Mono. W przypadku kolejnych 24 procent aplikacji dla uruchomienia w środowisku Mono należało wprowadzić mniej niż sześć zmian kodu. Projekt Mono umożliwia tworzenie oprogramowania wieloplatformowego Jednym z najnowszych przykładów skutecznego zastosowania platformy Mono jest szybkie opracowanie oprogramowania Moonlight, opartej na Mono wtyczki open source, będącej odpowiednikiem produktu Microsoft Silverlight, służącego do tworzenia i obsługi nowej generacji aplikacji interaktywnych. Firma Linden Lab wykorzystuje już Mono do tworzenia swojego projektu Second Life, uzyskując dzięki temu większą szybkość i stabilność skryptów, zwłaszcza związanych z intensywnymi obliczeniami. "Wdrożenie Mono jako podstawowego mechanizmu skryptowego w Second Life Grid ma dla naszych >mieszkańców< ogromne znaczenie" * mówi Jim Purbrick, dyrektor techniczny działu Core Platform w Linden Lab. "Według niektórych wewnętrznych pomiarów skrypty obsługiwane przez Mono działają do 220 razy szybciej. Szybkość i niezawodność zapewniane przez Mono otwierają przed twórcami nowe możliwości i gwarantują znakomite wrażenia nawet użytkownikom sporadycznie korzystającym z naszych produktów." Unity Technologies, wiodący dostawca narzędzi do tworzenia gier 3-D, wykorzystuje Mono jako element swojego środowiska do tworzenia gier: "Platformę Mono wybraliśmy ze względu na jej wydajność i możliwość pracy z wieloma językami" * mówi Joachim Ante, dyrektor techniczny i współzałożyciel Unity Technologies. "Mono zapewnia zróżnicowanej społeczności programistów Unity możliwość pracy w językach takich jak JavaScript, C# oraz Boo, czego wynikiem jest bardzo szybkie nabywanie niezbędnych umiejętności i błyskawiczne zaznajamianie się ze skryptami używanymi w Unity. Najnowsza wersja Mono odznacza się zdecydowanie większą wydajnością oraz stabilnością i znacznie ułatwia tworzenie bogatych w funkcje wieloplatformowych aplikacji działających w środowiskach sieci web, Windows, OS X, Nintendo Wii, a wkrótce również iPhone." Mono 2.0 upraszcza tworzenie aplikacji opartych na .NET Nowe możliwości Mono 2.0 obejmują: - Łatwość instalacji * Możliwość instalacji za jednym kliknięciem w systemach SUSE Linux Enterprise i openSUSE, a także łatwe w użyciu programy instalacyjne w innych środowiskach, takich jak Windows czy Mac OS X. - Szeroka zgodność z platformami, sprzętem i API * Platforma Mono współpracuje z szeroką gamą systemów, takich jak Linux, Mac OS X, Solaris, BSD i Windows, rozmaitymi platformami sprzętowymi, w tym x86, AMD 64, IA-64 (Itanium 2), EMT 64, PowerPC, ARM, S390 i S390x, SPARC oraz SPARC 9, wszystkimi interfejsami programistycznymi API Microsoft .NET 2.0, w tym ASP.NET, ADO.NET i Windows.Forms oraz kompilatorem C# 3.0 z obsługą LINQ (Language Integrated Query). - Większa wydajności * Zwiększa skalowalność i wydajność bibliotek czasu rzeczywistego ASP.NET, ADO.NET i Mono. - Przydatne pliki do pobrania * Obraz maszyny wirtualnej z gotowym do użycia środowiskiem programistycznym, a także wiele internetowych i przeznaczonych dla komputerów osobistych aplikacji .NET, w tym zestawy startowe ASP.NET i inne pakiety demonstracyjne. Dostępna jest również zaktualizowana wersja narzędzia MoMA z ulepszonym mechanizmem raportowania. Dostępność Środowisko Mono 2.0 jest już dostępne * można je pobrać pod adresem www.mono-project.com/downloads. Więcej informacji o projekcie Mono: www.mono-project.com. Informacje o projekcie Mono Projekt Mono to sponsorowana przez Novella inicjatywa open source, której celem jest opracowanie uniksowej wersji środowiska programistycznego Microsoft .NET. Projekt Mono, dostępny pod adresem www.mono-project.com, udostępnia wszelkie oprogramowanie konieczne do tworzenia i eksploatacji klienckich i serwerowych aplikacji .NET w środowiskach Linux, Solaris, Mac OS X, Windows i Unix. Mono opiera się na aktywnej społeczności entuzjastów i ma wszelkie szanse stać się najchętniej wybieranym środowiskiem tworzenia aplikacji dla systemu Linux. |
Wpisy z blogów/ TOP 30dni
Wiadomości/ TOP 24godz.
Copyright 2015 by LinuxPortal.pl