Dodano: czwartek, 15 grudzień 2011r.
Jak zapowiadałem tym razem zajmiemy się stworzeniem pierwszej aplikacji oraz odpaleniem jej na emulatorze Androida.
Pierw przejdźmy do zrobienia naszego emulatora. W tym celu odpalamy Eclipse i w zakładce Window wybieramy pozycję AVD Manager. Tam wybieramy New... i wypełniamy odpowiednie pola. Nazwę możecie wpisać jakąkolwiek. Potem z listy wyboru Target wybieramy interesującą nas wersje Androida(możemy wybrać te, które wcześniej zainstalowaliśmy). Możemy też określić pojemność karty SD, np. 2000 MB. Wybieramy też rozmiar wyświetlacza, ja wybrałem QVGA. Ostatnim krokiem jest oczywiście wciśnięcie Create AVD.
Teraz możemy zabrać się za aplikację. Wybieramy w Eclipse File -> New -> Project...
W oknie dialogowym wybieramy Android Project. W polu Project Name wpiszmy HelloWorld. Przechodzimy dalej przez wciśnięcie Next. Tutaj wybieramy docelową wersję Androida, wybierzmy 2.1(lub inną jeśli tej nie zainstalowaliśmy). Na następnym ekranie wpisujemy w pole Package Name nazwę pakietu. Przyjęło się to robić w postaci odwrotnego adresu www. Ja zawsze nazywam to w ten sposób – com.radalduraj.nazwaaplikacji, czyli w tym przypadku com.rafalduraj.helloworld. W polu Create Activity wpisujemy nazwę głównej aktywności. Pamiętajmy, że nie można oddzielać nazwy spacjami. Wpiszmy HelloWorldActivity. Pozostało kliknąć Finish.
Teraz otwórzmy plik HelloWorldActivity.java, a robimy to poprzez odnalezienie go w oknie po lewej naszego Eclipse w /src/com.rafalduraj.helloworld/HelloWorldActivity.java
package com.rafalduraj.helloworld;
import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
public class HelloWorldActivity extends Activity {
/** Called when the activity is first created. */
@Override
public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.main);
}
}
Jest to standardowa struktura androidowego acitvity.
Linijka setContentView(R.layout.main); wskazuje nam plik, który określa wygląd aplikacji. A więc przejdźmy teraz do niego.
/res/layout/main.xml
Gdy go otworzymy przejdźmy do zakładki main.xml, która jest obok Graphical Layout. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć kod tego pliku.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
android:layout_width="fill_parent"
android:layout_height="fill_parent"
android:orientation="vertical" >
<TextView
android:layout_width="fill_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="@string/hello" />
</LinearLayout>
Użyty jest layout typu Linear, czyli liniowy. Linijka android:orientation=”vertical”
mówi o tym, że layout jest wertykalny i kolejne kontrolki będą ustawione jedna pod drugim pionowo. Layoutami zajmiemy się w innej lekcji.
Widzimy, że użyta jest jedna kontrolka typu TextView, służy ona do wyświetlania tekstu. Linijka android:text=”@string/hello”
wskazuje źródło tekstu.
Przejdźmy więc do /res/values/strings.xml
Ta linijka <string name="hello">Hello World, HelloWorldActivity!</string>
to tekst, który wyświetla nasza kontrolka TextView. Edytujmy go więc i wpiszmy na przykład <string name=”hello”>Witaj świecie!</string>
Zapiszmy go poprzez ctrl+s
.
Po ogólnym zapoznaniu się z aplikacją czas ją odpalić. Wciskamy Run as i wybieramy Android Application. Uruchamianie emulatora trwa dość długo więc bądźcie cierpliwi. Po uruchomieniu emulatora aplikacja sama się zainstaluje i uruchomi.
Uruchamianie emulatora.Uruchamianie aplikacji na Androida i emulatorze.
To wszystko w tej lekcji, w następnej przejdziemy do przedstawienia kontrolek takich jak wspomniane wyżej TextView.
Lekcja pierwsza - http://www.linuxportal.pl/artykuly/android-program/.../0-id105740
Wpisy z blogów/ TOP 30dni